Over gastvrijheid volgens Coffee-star

gastvrijheid

"Mensen maken het verschil" is een bekende quote in de horeca en catering. Waar gaat dat over en hoe bereik je die gastvrijheid? Bij Coffee-star denken wij er het volgende over…

Het gaat om de manier waarop je de organisatie runt en welke cultuur je creëert voor je gasten en medewerkers. Al bijna 16 jaar geven we de medewerkers de ruimte om te zijn wie ze zijn. De gastvrijheid en de positieve energie die we op de locaties bereiken komt door het team van barista's. Van nature zoeken we mensen die waarde willen toevoegen op hun eigen manier. Medewerkers die weten dat ze de ruimte hebben om te leren en te groeien in hun persoonlijke ontwikkeling presteren beter en zorgen voor een natuurlijke verbinding met onze gasten. Dit kenmerkt onze manier van werken. Ook focussen wij op een platte organisatie waar iedereen ruimte heeft voor inspraak, creativiteit, initiatief en verantwoordelijkheid. Dit zorgt voor een enorme loyaliteit.

Het resultaat is een oprechte relatie tussen medewerkers onderling en met onze gasten. Deze relatie zorgt voor respect en waardering in wat men doet. Ik merk soms dat de koffie of de sandwich bijzaak is. Dit blijkt ook uit een recent onderzoek waarbij men gastvrijheid hoger waardeert dan prijs of assortiment. Het gaat dus om het welkome gevoel, dat praatje, de lach of een oogopslag. De mensheid heeft dit juist nu (na corona) hard nodig. Voor onze filiaalmanagers ligt de taak om onze medewerkers deze ruimte te geven, belangstelling te tonen en ervoor te zorgen dat iedereen gehoord wordt. Dit betekent in de praktijk dat we veel tijd besteden aan elkaar want we stimuleren ook het contact buiten werktijd om. Dit allemaal is ontzettend bepalend voor de cultuur die we als bedrijf hebben, en daarmee ook naar buiten kunnen uitstralen.

Het leuke is dat gastvrijheid zich makkelijk vermenigvuldigd. De cultuur die heerst zal ook naar buiten uitgedragen worden. Een werknemer die plezier heeft in z'n werk straalt dat af op de gasten. De gasten ervaren dit en komen terug.

Met onze aanpak bereiken wij al jaren hoge waarderingen in allerlei klanttevredenheidsonderzoeken en daar zijn we enorm trots op.

Wilt u weten wat wij kunnen betekenen voor uw organisatie? U kunt mij bereiken via janwillem@coffee-star.nl of via mijn collega emmy@coffee-star.nl.